Geschreven door:

Pieterjan van Dam

bijgewerkt op:
4
min

Financiële rapportering door de blik van Venture Capitalists

Toon Samenvatting
Verberg samenvatting

Een SaaS onderneming opbouwen vergt aanzienlijke investeringen in R&D en Sales & Marketing, en gaat gepaard met een hoge graad van onzekerheid. Daarom komen deze ondernemingen vaak in aanraking met Venture Capital (VC of durfkapitaal) om hun project te financieren. Om risico’s zo veel mogelijk te beperken zullen VCs voor ze investeren de levensvatbaarheid en schaalbaarheid van een business model proberen in te schatten. Ook na de investering volgen VCs de prestaties nauwgezet op. In deze post bekijken we financiële rapportering door de blik van een VC.

Inschatten van de levensvatbaarheid aan de hand SaaS Metrics

VCs zullen voordat ze investeren in je bedrijf een due diligence uitvoeren, waarin ze onder andere de levensvatbaarheid van je business model onder de loep nemen. Hier zullen onder andere je unit economics (lees hier meer) tegen het licht gehouden worden. Om deze analyse te kunnen maken is er voldoende inzicht in je cijfers nodig.

Wat is je brutomarge? Hoeveel bedragen je Sales & Marketing? Etc. Het voor de hand hebben van een degelijke management rapportering, waarin deze cijfers vervat zijn, zal naast het wekken van enig vertrouwen, je ook tijd besparen.

Als early-stage investeerder kijken wij naar erg jonge bedrijven. De financiële administratie is dan vaak nog erg handmatig en foutgevoelig. Tijdens een due diligence proberen wij goed te doorgronden hoe de dagelijkse operatie terugkomt in de cijfers.
Als er betrouwbare cijfers beschikbaar zijn, kunnen wij sneller doorpakken. Het toont ons ook dat de founders bewust bezig zijn met hun cijfers en de schaalbaarheid van hun business model.
David Zwagemaker - Principal, Peak Capital

Opvolging van prestatie aan de hand van een Saas P&L

Nadat een VC in je onderneming geïnvesteerd heeft zal ze regelmatig inzicht wensen in de prestaties. Naast het opvolgen van een aantal operationele KPIs zal een VC ook steevast een rapportering wensen in de vorm van een SaaS P&L (lees hier meer).

Door je cijfers in deze vorm weer te geven kan de evolutie goed opgevolgd worden. Daarbij wordt onder andere naar de volgende zaken gekeken:

  • Wat is de evolutie van je MRR? (lees hier meer)
  • Hoe wordt omzet genomen, bijv: worden jaarlijkse licenties maandelijks toegekend (revenue recognition)?
  • Hoe hoog is je brutomarge? (lees hier meer)
  • Hoe hoog is je CAC? (lees hier meer)
  • Hoe hard stijgen je overhead kosten in verhouding tot je omzet?
Nadat wij een investering afronden, helpen we de founders doorgaans om beter inzicht te krijgen in hun cijfers. Daarbij kijken wij uiteraard naar omzetgroei, maar ook naar hoe de kosten mee schalen.
We hanteren daarbij vaak verschillende contributiemarges in plaats van een traditionele brutomarge. In softwarebedrijven is er immers meestal geen sprake van cost of goods sold, maar wel van kosten die direct toerekenbaar zijn aan de omzet, zoals kosten voor customer service of sales en marketing.
David Zwagemaker - Principal, Peak Capital

Om een overzicht te bewaren over participaties vragen VCs bepaalde kerncijfers op. Dit laat VCs toe je prestaties en schaalbaarheid te vergelijken met soortgelijke bedrijven, wat nuttige inzichten kan opleveren rond efficiëntie van je strategie of uitvoering.

Goede afspraken over de definitie van deze kerncijfers zijn essentieel voor de compleetheid hiervan. Enkel als alle kosten met een directe link met de omzet juist opgenomen zijn, krijg je een goed beeld op de schaalbaarheid van de onderneming. Daarom leggen investeerders vaak een vast rapporteringsformaat op aan hun portfolio.

Gebruik een reporting tool als Monitr om je cijfers steeds up-to-date weer te geven in het met je investeerder overeengekomen formaat. Vertrek van onze templates om eenvoudig je jouw SaaS-P&L op te zetten.

Runway in de gaten

Het doel van een VC is om na een bepaalde periode zijn belangen in zijn portfolio bedrijven te verkopen voor een veelvoud van zijn initiële inleg. Daarom is naast de groei van een onderneming ook de burn rate (lees hier meer) belangrijk. Door je middelen efficiënt in te zetten kan je jouw runway verlengen (lees hier meer). Hierdoor behaal je een hogere omzet - een van de voornaamste drijfveren voor waarderingen - tegen de volgende investeringsronde. De investeerder zal ook minder middelen hebben moeten inzetten (of minder verwaterd zijn door nieuwe investeerders), waardoor hij een hoger rendement kan halen.

Een goede cash flow forecast is daarom essentieel. Het gebruik van tools als Monitr laten je toe om altijd een up-to-date zicht op je Runway te hebben, zodat je tijdig beslissingen kan nemen om je burn rate onder controle te krijgen.

Pieterjan van Dam

Geschreven door:

Pieterjan van Dam is een gebeten cash flow expert en ex-CFO van meerdere startups. Na een glansrijke carrière achter als auditor en consultant bij Deloitte, zet hij nu zijn tanden in het ondernemingsleven. Als CFO zag Pieterjan dat bedrijven vaak worstelde met het betrouwbaar en accuraat berekenen van hun cijfers. Maak kennis met Monitr - automatische cash flow forecasting - voor KMO's.

Veelgestelde vragen

No items found.
Andere bekeken ook

Vraag een gratis gepersonaliseerde testcase aan of bespreek vrijblijvend de mogelijkheden voor je kantoor

I want a demo

Request a test case for your company? I want a test case